Mirosława Mansz- nauczycielka klas młodszych Szkoła Podstawowa w Szewnie
Wstęp Jednym z bardzo ważnych obecnie zadań szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciel musi stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Można to osiągnąć poprzez przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną, a następnie wykorzystywanie tej technologii na zajęciach z różnych przedmiotów, na wszystkich etapach kształcenia. Wdrożenie dzieci w jak najwcześniejszym wieku do posługiwania się komputerem spowoduje, że stanie się on nieodłącznym elementem ich życia. Program ten powstał z myślą o uczniach klas I-III szkoły podstawowej, ma on przybliżyć dziecku świat komputerów tak, by wiedziało jak można je wykorzystać w pracy, nauce, zabawie, i realizacji własnego hobby.
Dlaczego powstał ten program?
- Wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów i ich rodziców
- Realizowanie Planu Rozwoju Szkoły
- Zdobyci e własnych, nowych doświadczeń w prowadzeniu zajęć z komputerem
Cele
- Przygotowanie ucznia do posługiwania się komputerem.
- Rozwijanie zainteresowań informatycznych.
- Wykazanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie.
- Współorganizowanie nauczania zintegrowanego przez wspomaganie procesu nabywania umiejętności czytania, pisania, liczenia, wykonywania operacji arytmetycznych.
- Rozwijanie aktywności i ciekawości.
- Umacnianie wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
- Wdrażanie do bezpiecznego i higienicznego korzystania z komputerów.
Plan działań edukacyjnych – (około 15-20 godzin)
- Podstawy obsługi komputera. – razem 1 godzina
1.1 Poznanie podstawowych części komputera:
- jednostka centralna
- monitor
- klawiatura
- mysz
Urządzenia współpracujące:
Uczeń:
- potrafi rozpoznać i wskazać podstawowe części komputera oraz urządzenia współpracujące
- wie jak prawidłowo włączyć i wyłączyć komputer.
- umie bezpiecznie i higienicznie pracować przy komputerze.
1.2 Komunikacja z komputerem.
- wykorzystanie myszki do poruszania się w systemie operacyjnym, przesuwanie wskaźnika myszy, naciskanie jej przycisków
- wykorzystanie klawiatury, znaczenie podstawowych klawiszy
Uczeń:
- potrafi posługiwać się myszką
- zna podstawowe grupy klawiszy, ich znaczenie i zastosowanie
1.3 Wyszukiwanie i uruchamianie programów różnymi sposobami.
- skróty na pulpicie lub menu
- skróty w paku menu Start
Uczeń:
- potrafi uruchomić i prawidłowo zakończyć program oraz rozpoznaje programy po ikonach skrótów
- Praktyczne zastosowanie komputera – razem 6 godzin
2.1 Tworzenie rysunków z użyciem edytora grafiki np. PAINT – 2 godziny
- rysowanie linii, figur geometrycznych, stosowanie palety kolorów
Uczeń:
- kreśli proste elementy graficzne
- wypełnia kontury kolorem
- stosuje gotowe figury geometryczne i stemple
2.2 Zapisywanie i odczytywanie wyników swojej pracy z komputerem. – 1 godzina
- zapisywanie gotowego rysunku na dysku
- otwieranie istniejących plików, aktualizacja i zapisywanie zmian
Uczeń:
- potrafi zapisać wyniki swojej pracy na dysku
- potrafi znaleźć, otworzyć i zmodyfikować plik
2.3 Pisanie za pomocą komputera (edytor MS Word). – 2 godziny
- poznanie sposobu pisania małych, wielkich i polskich liter, formatowanie tekstu, rodzaj, styl, kolor i wielkość czcionki, wyrównanie tekstu
Uczeń:
- potrafi edytować tekst oraz zmienić jego wygląd
2.4 Drukowanie efektów swojej pracy. – 1 godzina
- poznanie podstaw obsługi drukarki, drukowanie wykonanych prac
Uczeń:
- potrafi samodzielnie wydrukować tekst lub grafikę
- umie uruchomić podgląd wydruku
- Komputer jako źródło wiedzy i rozrywki– razem 9 godzin
3.1 Gry komputerowe– 3 godziny
- uruchomienie, poznanie scenariusza i zasad zabawy, skorzystanie z instrukcji
Uczeń:
- umie uruchomić wybraną grę komputerową i z niej skorzystać
- rozumie wykorzystanie gier jako rozrywki, ale przede wszystkim jako źródła nabywanych umiejętności
3.2 Programy edukacyjne. – 2 godziny
- rodzaje, zastosowanie i obsługa
Uczeń:
- potrafi uruchomić oraz obsłużyć wybrany i poznany na zajęciach program edukacyjny
3.3 Internet jako nieograniczone źródło wiedzy. – 4 godziny
- uruchomienie przeglądarki, wpisywanie danych adresów stron WWW, wyszukiwanie określonych informacji,
Uczeń:
- potrafi uruchomić przeglądarkę, wpisać adres strony WWW, wyszukać interesujących go informacji
Umiejętności
Dziecko po zakończonym etapie kształcenia potrafi: (w różnym oczywiście stopniu, co wynika m.in. z różnych możliwości intelektualnych i sprawnościowych dziecka)
- Przygotować komputer do pracy przez prawidłowe włączenie i wyłączenie.
- Korzystać z podstawowych urządzeń: klawiatury, monitora, myszki.
- Uruchomić program i zakończyć jego działanie.
- Operować prawidłową terminologią.
- Nazywać i rozróżniać części komputera.
- Przepisywać i samodzielnie pisać krótkie teksty z zachowaniem wymaganej formy (akapity, dobór kroju czcionki).
- Wykorzystać edytory graficzne do wykonywania rysunków.
- Wybrać oraz uruchomić wskazany program edukacyjny, właściwie z niego korzystać i zakończyć pracę z programem.
- Wyszukiwać informacje w Internecie.
Metody, formy i środki realizacji celów Zajęcia realizowane będą przede wszystkim na zajęciach dodatkowych ( po1 lub 2 godz. miesięcznie). Ze względu na fakt, iż na tym etapie mamy do czynienia z dziećmi siedmio - dziesięcioletnimi, które rozpoczynają dopiero edukację szkolną, należy przy realizacji programu zwrócić szczególną uwagę na:
- Odejście od metod słownych na rzecz maksymalnego upoglądowienia
- Rezygnację z przekazywania wiedzy teoretycznej, a położenie nacisku na nabywanie podstawowych umiejętności pracy z komputerem
- Zachęcanie do korzystania z komputerów przy założeniu, iż zabawa też jest nauką
- Stworzenie wszystkim dzieciom równych szans, bez względu na dostępność do komputera, przez indywidualizacje tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań
- Używanie prawidłowej terminologii informatycznej, ale zrozumiałej dla dzieci
Ocenianie Ze względu na to, że zajęcia komputerowe są zajęciami nadobowiązkowymi, ocenianie występuje wyłącznie w formie słownej. Wskazuje mocne strony ucznia i pełni rolę wyłącznie wspierającą.
Ewaluacja
- Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia uczniów z własnych dokonań i umiejętności nabytych w trakcie zajęć.
- Poczucie dobrze wykonanej pracy, a także zaangażowanie uczniów daje nauczycielowi obraz efektów wspólnej pracy
- Ewaluacją będą również prace uczniów wykonane z pomocą komputera.
Bibliografia
Bednarska E. Komputer w życiu dziecka, Życie Szkoły nr 7/2001r. J. Bukowski (tłum.)Microsoft Word 2000 Kompendium wiedzy, Warszawa, 1999r. Gługowski M. Informatyka 2000, program nauczania informatyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum, Wydawnictwo Czarny Kruk, Bydgoszcz 1999 Nievergelt J. Co to jest dydaktyka informatyki? „Komputer w Edukacji”, 1/1994 Marciszewska A. Nauczanie zintegrowane z udziałem komputera, Życie Szkoły nr8/2001 Podstawa programowa kształcenia ogólnego. MEN, 15 luty 1999r. Sysło M.M. Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej. Wrocław 1998. Sysło M.M. Informatyka w szkole Elementy informatyki. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993-1997. Rosenkranz M., Pierwsze spotkanie z informatyką, Życie Szkoły nr8/2001 Stanecka B. Stanecki Cz. Informatyka w szkole podstawowej, Program nauczania kl.IV-VI |